♥ Aurora

My photo
Kuala Lumpur, Malaysia
"You know a dream is like a river, ever changing as it flows. And a dreamer's just a vessel that must follow where it goes. Trying to learn from what's behind you and never knowing what's in store makes each day a constant battle just to stay between the shores. And I will sail my vessel 'til the river runs dry. Like a bird upon the wind, these waters are my sky. I'll never reach my destination if I never try, so I will sail my vessel 'til the river runs dry. Too many times we stand aside and let the water slip away. To what we put off 'til tomorrow has now become today. So don't you sit upon the shore and say you're satisfied. Choose to chance the rapids and dare to dance the tides"

Wednesday, February 5, 2014

Love The Nature: Broga Hills, Semenyih 03-02-2014

Assalamualaikum, Salam Sejahtera.

Holla!!!

CNY holiday Part1... Yeay

Is totally different from my research. I was imaging this place with their tall grass. I am so excited to touch/feel them when I walk into the hill. BUT BUT BUT what I'm seen is not like what I imaging. I'm looking for TALL GRASSES up to my hip. Yes, the grasses still there, but not much. Why? Why? Why? And why this place is so dusty... ?

People who came here, definitely not a "nature lover". If yes, they just come for release their stress with photography skill and citcat with friends. When talk about nature lover, we should know how to take care of nature. They just in "love" with the picture/fun rather to fall in love/care the natural nature. Among of them, showing bad ATTITUDE, which is they can slide not walking down from hill wearing non proper shoes. Go down, like having marathon in the hill. When they do that, what will happen to the hill/land? What happen to other people? Don't care/think about other people safety. 

Yes, I'm a sensitive person. Yes, I still new in hiking/climbing. Before that, I been train my self to do/think logicically. With my logic thinker, we are perfect/special human who given brain, we can think good or bad, not misused the brain and behave like an animal who don't have brain. Why must we spoil the nature given by Allah without he ask any prices to used it freely??? Why don't we care/love the nature, like we care/love our own self?

Think before its late.


Vaaaaahvaaaaah aku ber-bubbling omputih dipermulaan. Oh ya terkadang terasa terlebih haibat dari biasa. Petikan yang aku petik dari album facebook aku sendiri. Nak follow? Boleh la follow facebook ni ha. Klik aje, free-free aku add. Tak free memang tak approved sampai ke sudah. Cepat atau lambat terbergantung pada kesibukan aku. 

Dahulunya, sebelum aku active hiking/climbing ni, aku tersangat la teruja nak naik Broga Hills ni. Aku yang terlewat lebih dari orang-orang lain yang dah selesai panjat dan tak nak panjat lagi dah bukit tu agaknya setelah bermengah-an naik turun bukit ni. Dan pada aku, pengalaman pertamanya naik ke Bukit Broga ini, cukup la ini yang terakhir. Mengapa? Teruskan bacaan untuk mengetahui sebabnya.


Aku sampai puncak yang ke-3 kurang lebih pukul 7.45am. Broga Hills ada 3puncak. Aku yang rasa masih boleh untuk sampai puncak yang ketiga, teruskan perjalanan sampai ke hujungnya. Puncaknya pun bukanlah tinggi-tinggi sangat. Berpuas hati bila dapat port yang baeeeek punya. Indah ciptaan Allah ni. Puas rasa dihati bila dah sampai atas bukit ni. Itu perasaan di awal pagi ye. Bersyukur dapat port yang boleh dikatakan awesome. Masa ni pun tak ramai orang-orang di atas bukit. Tetapi makin siang, makin ramai yang termengah-mengah penat dan kepanasan eheee.


Dikejauhan disebelah kanan terlihat pemandangan yang merobek hati kecil aku ni. Bukit-bukit kecil ini diratah sikit demi sedikit. Persoalannya, kenapa mesti diratah bukit-bukit untuk tujuan pembangunan??? Kenapa kenapa kenapa?


Tadi aku bebel pasal rumput-rumput yang tak tinggi kan? Memang tak tinggi pun. Ni pun rasa tinggi sebab aku duduk ketika ambil angle ni. Mana hilangnya rumput-rumput tinggi dan meng-hijau yang aku research sebelum-sebelum ni??? Mana pergi?? Mana pergi??? Aku dah berangan nak gomol-gomol rumput-rumput panjang tu tau. Serius!!! Aku frust.


Kan aku dah cakap, rumput-rumput disana tak panjang dah. Yang panjang sekarang ni akal aku. Aku nak pergi Gunung yang kat sebelah tu. Ye! Itu Gunung Tok Wan. Aku rasa bau-bau hutan kat sana tu lagi fresh dari bau habuk-habuk dekat Broga ni. 

Kenapa rumput-rumput dah tak ada?


Melihat pada struktur tanah yang aku snap ni. Apa yang terlintas difikiran kau orang? Fikir macam mana boleh jadi macam ni selain dari musim kemarau. 

Nah! Meh aku cerita kenapa boleh jadi macam ni. Setiap bukit/gunung mesti ada laluan khas. Dan aku percaya, laluan ini sebelum-sebelum kehadiran beribu-ribu manusia kesini, laluan ni kecil je, takde la sampai besar macam ni. Aku juga percaya, jalan ni masih punya rumput yang cantik kalau kena gaya dan caya orang-orang yang datang ke sini. Tapi kalau yang jalan naik dan turun macam turun gelongsor, memang la haus tanah ni. Sama juga macam mana kalau kita pakai kasut, tapi jalan jenis mengeset. Kau orang tahu tak jalan mengeset tu macam mana. Tau kan, kita orang kampung sure tahu punya heheheee. Tak tahu juga pergi la Google.

Sewaktu aku datang kesini, aku yang memang berhati-hati turun kebawah, dan aku sangat-sangat berhati dengan kaki aku yang kurang sempurna ni. Bila aku berhati-hati orang lain pulak tidak sensitive dengan keadaan orang lain. Boleh pulak main lari-lari turun kebawah. Boleh pulak nak main kejar-kejar. Aku yang penuh dengan focus hati-hati supaya tak injurt, sudahnya dalam hati-hati tu juga aku injurt sedikit. Pun begitu aku mampu untuk meneruskan perjalanan ke bawah walaupun aku siap maki hamun budak-budak yang memang macam beruk. Oppps sorry, kasar bahasanya tapi itulah budaya yang ada masa turun bukit ni.


Selamat turun, aku kasi bukti cecahan aku kali ini. Nak aku snap sesubuh tadi tidak la pulak terang kan. Satu hari Gunung Tok Wan aku jejak. Eheeeek gelak nakal.

So! Itu aje lah cerita aku kat Broga Hills.


The mission is completed!!! Now aku nak ke bukit yang lain pulak.

Tunggu ceritanya.

Bye!

Monolog: Syok!!!

No comments:

Post a Comment

Comment please ^_^

♥ Aurora Follow3rs