♥ Aurora

My photo
Kuala Lumpur, Malaysia
"You know a dream is like a river, ever changing as it flows. And a dreamer's just a vessel that must follow where it goes. Trying to learn from what's behind you and never knowing what's in store makes each day a constant battle just to stay between the shores. And I will sail my vessel 'til the river runs dry. Like a bird upon the wind, these waters are my sky. I'll never reach my destination if I never try, so I will sail my vessel 'til the river runs dry. Too many times we stand aside and let the water slip away. To what we put off 'til tomorrow has now become today. So don't you sit upon the shore and say you're satisfied. Choose to chance the rapids and dare to dance the tides"

Monday, December 18, 2017

An Ocean Jewel, Close & Affordable - Boracay, Philippine

Assalamualaikum, Salam Sejahtera

Rewards after rewards. Alhamdulillah mencurah-curah rezeki tahun ini. Syukur pada Allah yang masih memberi ruang dan peluang untuk terus meneroki "dunia"ini. Dan, aku takkan berhenti meneroka selagi aku punya daya. Yeay! Girl power!!!

Boleh dikatakan trip ini trip gila, sebabnya planning last minute sangat-sangat. Mulanya nak ke Lombok, Indonesia tapi disebabkan Gunung Agung meletus, dan besar kemungkinan flight akan cancel, makanya aku pun tukar ke destinasi lain lebih awal untuk mengelakkan sebarang kerugian ke tempat yang lebih manja hahhaaha. Lagipun, takdelah rugi mana, sebab aku dapat refund ticket ke Lombok tu. Thank you Air Asia at least dapat juga cover expenses lepas balik trip!!! EnCik Bawang sekalian, korang tengok tajuk pun dah tau kat mana. Giler tak manja!!! Boracay okeeeey.

While waiting

Boleh dikatakan juga trip ini super surprise untuk aku, sebab aku tak involve dalam sebarang itinerary. Konon-konon aku jadi macam special guest r. Kahkah puiiii, Lagi special bila flight ke Boracay ini selang sehari, maksudnya tiada penerbangan setiap hari ke sini. Jadi, jika uolls plan nak Boracay, lebih baik uolls plan seminggu dan ke atas. Aku yang pergi 5hari ni pun rasa tak cukup, lagi la yang plan datang 3hari, memang akan penat. Tak caya? Korang baca ajelah perjalanan cerita aku ini.

Sampai KLIA2 jam 7.30pagi. Sementara tunggu flight, lepak sarapan pagi dekat Starbuck pekena Caramel Macchiato dan sandwich. Dah siap check in luggage terus masuk boarding jam 1030pagi. 1105am flight take of to Kalibo International Airport. Perjalanan dari KLIA2 ke Kalibo International Airport mengambil masa 3jam25min. Sempat lar nak qada' tidur yang tak lena malam tadi . Arrrrr aku tak sabar.....

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Before landed at Kalibo Airport

1425pm selamat sampai di Kalibo International Airport. Lady Caption landed softly, seeee girl memang power, siap konar baring atas awan tu. Alhamdulillah, walaupun disambut dengan cuaca yang sangat panas, tetap aku bersyukur dan mohon agar perjalanan aku kesini dipermudahkan. Cuaca yang tenang belum tentu tenang sepanjang hari. Memandang ini pertama kali kemari, aku dah siap sedia booking airport transfer ke tempat penginapan, supaya aku yang sejenis manusia kelam kabut ni tak kekabut di tempat orang. Aku sangat suggest kalau uolls yang plan untuk kesini, gunakanlah mana-mana airport transfer service yang ada untuk memudahkan urusan serta perjalanan uolls.

Selfie Island Star Express

Ok, kita cerita pasal airport transfer service. Aku menggunakan khidmat Island Star Express, yang berharga Php1080.00. Service ini merangkumi perjalanan transfer dari airport ke Caticlan Jetty, dari Catilan Jetty ke Cagban Jetty, dari Cagban Jetty ke Hotel, beserta seorang guide yang akan mengiringi korang sampai ke hotel. Mudahkan? Takdelah sampai-sampai uolls nak menggagau cari public transport. Korang boleh ke website Island Star Express.com untuk info lanjut.

1805pm Cagban Jetty, masih siang tapi dah gelap gulita

Perjalanan dari airport mengambil masa 2jam untuk sampai ke Caticlan Jetty. Sempat lagi lar nak tido lagi dalam bas. Aku rasa trip kali ini, memang trip qada' tidur. Asal dapat peluang untuk tidur, memang aku akan tidur, Sampai di Caticlan Jetty, dikenakan bayaran untuk terminal pass dalam Php75.00. Kemudian, dari Catilan Jetty ke Cagban Jetty, melalui jalan laut biru nan hijau mengambil masa dalam 30-45min. Kat sini takyah lah tidur, korang enjoy the view. Subhanallah, mulut ni tak berhenti-henti memuji indahnya alam. Dari Cagban Jetty, nak ke hotel mengambil masal 1jam45min, melalui jalan highway, yang sebenarnya hanya jalan kampung untuk ke Hotel. Aku sangat tergamam, dalam mereka dikelilingi lautan yang indah, kehidupan mereka sangat-sangatlah menyedihkan. Banggalah jadi anak Malaysia, hidup kita terlalu mewah berbanding mereka. Allahuakbar.

Dinner time at resort

Nah, korang bayangkan, travelling nak ke hotel mengambil masa dekat satu hari. Lemau juga aku ni, dari udara ke laut ke darat ke laut. Hilang dah rasa energy badan. Cuba korang bayangkan kalau sampai je tadi tanpa transport service, menggagau jugak lah nak naik public transport. Tapi kalau nak adventure, takde salahnya nak mencuba, cuma penat tersangat-sangat sahajalah. Sampai je hotel, terus checkin dan makan sahaja di hotel. Hati-hati ketika makan di sini, tak semua kau makan itu halal walaupun sejenis seafood atau ayam atau ikan. Rata-rata makanan kat sini tak halal, dan pandai-pandailah cari kedai yang halal.

Okey! Cukup cerita hari ini. Kisah bersambung. Bye!!!


Xoxo

No comments:

Post a Comment

Comment please ^_^

♥ Aurora Follow3rs